BARTEK BALA

SCENARIUSZ I REŻYSERIA

Jest wiele powodów, dla których chcę opowiedzieć tę historię. Przede wszystkim chcę pokazać kobietę, która podejmuje ekstremalną próbę zmiany swojego życia. Chcę pokazać świat, o którym ludzie marzą, nie mając świadomości, jak wygląda naprawdę. Każda skrajność, nawet ta podszyta najszczerszymi, najbardziej słusznymi ideami, kończy się tragedią. Raj może okazać się piekłem, wzbudzając tym samym czujność w każdym z nas. Ponieważ zawsze i w każdej sytuacji powinniśmy być wyczuleni wobec władzy na każdym jej poziomie.

OFICJALNY ZWIASTUN

RÓJ: FABUŁA

RÓJ to historia rodziny, która w walce o wolność i niezależność zmienia swoje dotychczasowe życie i zamieszkuje na odizolowanej od rzeczywistości wyspie. Rodzice i dwójka ich dorastających dzieci żyją w zgodzie z naturą i niemal do perfekcji doprowadzają sztukę przetrwania.

Żyją zgodnie z ideą samowystarczalności, minimalizmu, ekologii, a dzięki rytuałom tworzą namiastkę wspólnoty. W tym układzie to ojciec jest głową rodziny i decyduje o jej losie, uczy przetrwania, wpaja ideę absolutnej wolności, dającą poczucie szczęścia, jakie niesie życie z dala od cywilizacji. Podział ról i zasady wydają się proste, jednak szybko pojawiają się rywalizacja i bunt. Piętrzące się rodzinne problemy i napięcia zaczynają zakłócać dotychczasowy spokój i relacje, zmieniając układ sił w rodzinie. Sytuację pogarsza kolejna zima, która może być wyjątkowo trudna, a zapasy jedzenia i wody mogą się okazać niewystarczające. W głowach członków rodziny rodzi się strach, zostają postawieni przed coraz trudniejszymi wyborami…

RÓJ to mocny i wciągający thriller psychologiczny, poruszający ważne tematy egzystencjalne i problemy dzisiejszego świata. Twórcy liczą, że film skłoni publiczność do refleksji nad istotą pojęcia wolności i wyborami, jakie podejmujemy, próbując ją osiągnąć. Debiut Bartka Bali to pierwszy polski film finansowany metodą crowdinvestingu, który powstał dzięki trzystu indywidualnym inwestorom.

ROMA GĄSIOROWSKA

MATKA

Roma Gąsiorowska

Pamiętam, że gdy ktoś kilka lat temu pytał mnie o to, z którym reżyserem chciałabym pracować, to nigdy nie potrafiłam wskazać konkretnej osoby. Zawsze widziałam jednak w głowie obrazy takiego kina, które do mnie bardzo przemawia jako do widza. Odkąd poznałam Bartka Balę i jego film, czuję, że to jest dokładnie takie kino, jakie sobie wymarzyłam!

ERYK LUBOS

OJCIEC

Eryk Lubos

Siła scenariusza jest w tym, że ma mówić, będzie mówił. Siłą bohatera jest zrozumienie tego, że jest tylko elementem świata, a nie całym światem. Że ten świat nie wygląda w ten sposób dzięki niemu, tylko że on jest tak jakby składową tego świata. Już w scenariuszu jest tyle uniwersalnych pytań i to nie jest hamletowskie.

OPINIE KRYTYKÓW

Zaskakujący, odważny, wielowymiarowy portret rodziny w naturze. Bardzo ciekawie i oryginalnie opowiedziana historia wzajemnych relacji, pragnień i ekstremalnych wyborów w dążeniu do wolności. Spójny formalnie i stylistycznie, wciągający.

GRAŻYNA TORBICKA

Intrygujący. Świetne kino gatunkowe.

KAROLINA KORWIN PIOTROWSKA

Jak w "Alinoe": wyspiarska utopia (czytaj: mentalne Bieszczady) staje się piekłem. Interesuje mnie los i decyzje bohaterki, do końca.

KAJA KLIMEK

Twórcy

Bartek Bala

Scenariusz i reżyseria, producent kreatywny

Uzyskał dwa dyplomy z wyróżnieniem za swoje videoarty, które tworzył w ramach studiów licencjackich w pracowni prof. Kai Renkas, a później magisterskich w pracowni prof. Sebastiana Kubicy. Po obronie pracy dołączył do pracowni rzeźby Tomasza Koclęgi na ASP w Katowicach, [rozwiń]
w której był asystentem. Trzykrotnie reprezentował Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Rzeźby w Chinach, na którym polski zespół pod przewodnictwem Tomasza Koclęgi zdobywał nagrody Best Creativity Award.

Jego krótkometrażowe filmy „Pod poziomem morza”, „Pod powiekami”, „Paloma”, „Powiązane” czy „Rodzeństwo” były wyświetlane na festiwalach i w galeriach sztuki, wielokrotnie nagradzane w Polsce i za granicą. Autor teledysków, reklam i spotów filmowych – jego spot dla Fundacji Legalna Kultura został nagrodzony na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym RegioFun otrzymał wyróżnienie Producentów za najlepszy pitching projektu filmu „RÓJ”, który obecnie znajduje się w fazie dystrybucji. „RÓJ” jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym. Jako producent kreatywny rozwija projekty fabularne i dokumentalne w HOLE Films, równolegle pracując nad swoimi kolejnymi filmami fabularnymi o roboczych tytułach „Suka” i „Córy”. Współzałożyciel spółki HOLE Films i Fundacji Film Inkubator. [zwiń]

Maciej Słowiński

Scenariusz

Absolwent scenariopisarstwa w PWSFTviT w Łodzi, scenarzysta, konsultant scenariuszowy, wykładowca i propagator sztuki scenariopisarstwa. Zwycięzca konkursu na stypendium scenariuszowe Fundacji Generał Elżbietu Zawackiej i scenarzysta pełnometrażowego filmu fabularnego o Elżbiecie Zawackiej (obecnie w preprodukcji). [rozwiń]

Scenarzysta i kierownik literacki w Laniakea Studio. Wykładowca scenariopisarstwa na Uniwersytecie Gdańskim i w Collegium Civitas. Pomysłodawca i współorganizator konkursu scenariuszowego Script Up. Twórca bloga przygodyscenarzysty.pl. [zwiń]

ZUZANNA KERNBACH

ZDJĘCIA

Absolwent Wydziału Sztuki Operatorskiej na PWSFTviT w Łodzi oraz Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Autorka zdjęć do filmów krótkometrażowych i dokumentalnych oraz fabularnych pokazywanych i nagradzanych na wielu festiwalach. [rozwiń]

W 2013 r. Zuzanna Kernbach została nagrodzona Złotą Kijanką za najlepsze zdjęcia do filmu „Taki pejzaż” w Konkursie Etiud Studenckich na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Bydgoszczy. W 2012 r. zdobyła drugą nagrodę za zdjęcia do filmu „Aposiopesis” na San Geo Verona Video Film Festival. Film ten został pokazany na Short Film Corner w Cannes. W 2014 r. Zuzanna Kernbach otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów.

W 2016 r. film „Lokatorki” w reż. Klary Kochańskiej ze zdjęciami Zuzanny Kernbach zdobył Student Academy Award, nagrodę przyznawaną przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Film ten miał również pokaz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.

Zuzanna Kernbach jest również autorką zdjęć do filmu pt. „Skwar” (reż. A. Trzebuchowska), który był prezentowany na festiwalu w Sundance (2017 r.). Realizowała także zdjęcia dodatkowe do filmów fabularnych J. J. Kolskiego i W. Smarzowskiego. [zwiń]

PIASEK & WÓJCIK

MONTAŻ

Duet montażowy tworzony przez Bartłomieja Piaska i Piotra Wójcika, montażystów filmowych współpracujących od 2015 roku. Autorzy montażu filmów fabularnych oraz filmów dokumentalnych. [rozwiń]

Nagrody i wyróżnienia: nagroda za najlepszy montaż za film fabularny „Orzeł. Ostatni patrol” na FPFF w Gdyni (2022), nominacja za najlepszy montaż za film dokumentalny „Film balkonowy” - ORŁY - nagroda Polskiej Akademii Filmowej (2022), nagroda za najlepszy montaż za film dokumentalny „Jazda obowiązkowa” - Nagroda Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego (2020), nagroda za najlepszy montaż za film dokumentalny „Diagnosis” na Międzynarodowym Festiwalu Dokumentalnym DOKer w Moskwie (2019), nagroda za najlepszy montaż za film krótkometrażowy „Koniec widzenia” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych (2017). [zwiń]

KATARZYNA DZIDA-HAMELA JACEK HAMELA

POSTPRODUKCJA DŹWIĘKU

Jacek Hamela absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Warszawie. Jeden z najwybitniejszych specjalistów od dźwięku w filmie. Dwukrotny laureat nagrody za dźwięk na Festiwalu Filmowym w Gdyni za „Pornografię” oraz „Imagine”. Siedmiokrotny zdobywca Orła - Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii najlepszy dźwięk za: „Pornografię”, „Jasminum”, „Katyń”, „Wenecję”, „Różę”, „Imagine” oraz „Wołyń”. Członek Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). [rozwiń]

Katarzyna Dzida-Hamela – polska operatorka dźwięku. Dwukrotna laureatka nagrody za dźwięk na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz dwukrotna laureatka Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł w kategorii najlepszy dźwięk (ponadto czterokrotnie nominowana do tej nagrody). Wykładowczyni na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Członkini Polskiej Akademii Filmowej. [zwiń]

PAWEŁ GÓRNIAK

MONTAŻ

Wielokrotnie nagradzany kompozytor młodego pokolenia. Otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień w Polsce i za granicą, takich jak FMF Young Talent Award czy Transatlantyk Music Festival Award. W maju 2017 w Krakowie otrzymał prestiżową nagrodę FMF Young Talent Award w międzynarodowym konkursie. Został doceniony na świecie, otrzymując nagrodę The Mark Award 2016 od PMA i nagrodę Hollywood Music in Media Award 2018. [rozwiń]

Szerokie uznanie zyskał dzięki muzyce do oryginalnego serialu Netflix „Love, Death + Robots” wyprodukowanego przez Davida Finchera i Tima Millera oraz ścieżce dźwiękowej do gry Wingspan, która miała blisko dwa miliony odtworzeń na Spotify. [zwiń]

ANDRZEJ PĄGOWSKI

PLAKAT ARTYSTYCZNY

Zawsze staram się wspierać tego typu projekty, wychodzące poza schematy, niełatwe, z uniwersalnym przesłaniem, tym bardziej że film Bartka Bali jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym. RÓJ powstał z zaangażowania własnych środków osób z nim związanych. Ujęło mnie w nim aktorstwo, świetne role Romy Gąsiorowskiej i Eryka Lubosa wsparte klimatycznymi zdjęciami. Także opowiedziana historia daje wiele do myślenia, szczególnie dzisiaj, kiedy świat ma problemy z określeniem, w którym kierunku powinien zmierzać. Myślę, że dylematy bohaterów mogą prędzej czy później dotknąć każdego. Motyw użyty w plakacie pozostawiam do odkrycia widzom, dla mnie scena, w której kłódka pojawia się na ekranie była bardzo inspirująca. Lubię uczestniczyć w takich projektach.

Andrzej Pągowski

PARTNERZY